Tuesday, March 1, 2011

--> Oarfish Bukan Lagenda

as-salam

Ramai dah tahu tentang lagenda Nessie yang hangat diperkatakan dulu. Namun, pendedahan mengenai oarfish kurang diketengahkan. Sebab apa? Sebab oarfish bukan lagenda, tak macam Nessie yang diva tu kan. lol. Aku suka tengok gambar-gambar haiwan pelik yang wujud di laut dalam. Yela kan, bukan selalu dapat tengok kalau tak ada saintis yang nak merongkai segala misteri yang tersimpan tu.

Ni la lagenda oarfish yang terbukti tipu tu haha

Tak ada la sampai besar macam ni kawan-kawan semua. Pandai moyang-moyang tipu ek? lol. Dikhabarkan dulu oarfish ni tergolong dalam keluarga naga laut yang amat besar. Oarfish juga pernah difitnah (lol) sebagai pengganggu nelayan-nelayan di laut. Kesian mereka.

Namun, cerita sebenar telah dapat diketahui apabila banyak oarfish dijumpai oleh nelayan- nelayan di Eropah. Kawasan Selat Melaka tak pernah pulak aku dengar. Apa-apa pun, jom kita layan gambar-gambar oarfish yang pernah ditangkap dan dijumpai. 

Cayala pakcik-pakcik kita hehe

Kalau macam ini punya panjang, kenyang 3 hari. lol. Agak-agak kan, kalau dijual kat pasar-pasar kat KL ni, mahal tak harganya? lol

Oarfish ni dah nyawa-nyawa ikan

Mengikut kajian yang dijalankan, apabila hayat oarfish sudah singkat, ia akan berenang ke permukaan laut. Bukan sebab diorang lemas kat dasar laut tu okay. Diorang nak ambil angin je kot. lol. Banyak lagi ikan-ikan laut dalam yang pelik-pelik perangai mereka, bukan oarfish je okay? Korang Bing sendiri la...Google pun ok gak. lol

Dah macam pembaris haha

Ni gambar seekor oarfish yang nak timbul ke permukaan. Nak mati dah ni...Lepas ni masuk dalam tin la jawabnya. Kesian, tapi lantak lah. lol. Oh ya, oarfish juga mempunyai rasa yang amat sedap. Aku tak pernah makan, tengok pun dah geli. Macam karnivor je rupanya. lol. 

P/s: Amacam? Terkejut? Tipu lah...
P/s: Rate this entry ok?

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

14 Gossips/Comments:

apezs shah Best Blogger Tips said...

perghh biar betol ni ??
ikan ni xpernah dgr dan tgk pon.....;)

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

apezs shah:
yeke? then thanks to me haha

nazrul ashraff Best Blogger Tips said...

ehhh?? haha..peliknya ikan ni..

Nurul Syuhada Bt Hasri Best Blogger Tips said...

ade ke menda alah nih...cm ikan bilis jer...hahahaha

[ apexogamy ] Best Blogger Tips said...

stylo ini ikan..huhu, tapi memang biase nye binatang2 yang hidop zaman nenek moyang kite dulu lagi beso dari sekarang.

me suya Best Blogger Tips said...

first time baca pasal ikan ni.. hehehe tak pernah plak terfikir ada ikan cam ni

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

nazrul ashraff:
agak la...tp unik

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Nurul Syuhada Bt Hasri:
Oarfish la datin..bukan bilis haha

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

me suya:
terkejut? banyak lagi ikan pelik2 kat dasar laut nun

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

[ apexogamy ]:
mungkin...apa yg stylonya?haha

aLieF si Muncung ManiS Best Blogger Tips said...

rizal!!!!!!!!! lama tak jenguk sini..sungguh bz..huhu..wahh...gila r pakcik 3 orang tu..bertuah dpt oarfish....alief rasa,kalau jual kt pasal KL,,kompem puluh ribu...huhuhu

FH Best Blogger Tips said...

serius ade? gile ahh..

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

aLieF si Muncung ManiS:
thanks alief..busy exam? beratus ribu kot ehhe

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

FH:
seruis maaaaa...cya Google la