Friday, January 28, 2011

--> Puisi: Persahabatan Dihubung Dengan Agama

salam

Sesungguhnya manusia memerlukan sahabat. Rasulullah S.A.W sendiri mempunyai ramai sahabat daripada pelbagai kaum. Sahabat itu penting dalam hidup kita kerana kepada merekalah kita bergantung dan bercerita selepas ibubapa. Aku jugak mempunyai ramai sahabat, tidak terkira bilangannya dan aku sayang mereka semua. Aku ada beberapa sahabat karib yang sentiasa bersama. Bersukan, membaca al-Quran, ke surau dan macam-macam lagi aktiviti kami buat bersama. Di saat memerlukan, sahabatlah yang banyak membantu. Di kala sedih merekalah pengubat rindu. 

Sahabat setia
Kau aku sentiasa bersama, ke kiri ke kanan melangkah serupa
Tidak pernahku jangkal persahabatan kita kerana ku tahu kita milikNya
Kita bersama menyerahkan diri kepada Allah taktala seruan azan mula bergema

Sahabat setia
Pernahku terluka dengan sikapmu dan aku sedar dirimu juga begitu
Namun tidak pernah kita bersengketa lama kerana hati disatukan oleh yang Maha Kuasa
Kembali ke realiti kehidupan di mana perhubungan juga ada pasang surut mustahil diduga

Sahabat itu lahir dari hati
Allah menyatukan hati kita kerana kita taat akan perintahNya
Allah memberkati kita kerana kita menghambakan diri kepadaNya
Pintaku agar Allah tempatkan kita semua di dalam syurga yang mulia

Sahabat itu lahir dari hati
Terjalinnya ikatan kerana agama
Terjalinnya ikatan kerana agama
Terjalinnya ikatan kerana agama
Semoga kita sentiasa bersahabat
Walau di mana kita berpijak agar ukhwah tidak meledak

Ya Allah
Terima kasih atas kurniaanMu
Kau berikan aku sahabat yang bersatu
Tidak ternilainya mereka bagiku kerana tanpa mereka tiadaku mampu
Allahuakhbar!

Jom tengok sahabat-sahabat aku.






Hope you get it...till then, that is how

iGossip

12 Gossips/Comments:

Wan Ahmad Izudean Best Blogger Tips said...

yeah! ko buat sendiri ke puisi nie...
memang berbakatlah!

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Wan Ahmad Izudean:
yup..originally made. thanks

Azham Vosovic Best Blogger Tips said...

yes, aku tahu mereka sahabat-sahabat kamu.

Haziq Yaacob Best Blogger Tips said...

cantik header..nice puisi..indah betul :)

Seluar Terbang Best Blogger Tips said...

Nice! Sgt meyukai poem nie. Friends is a part of who we are...

senydream Best Blogger Tips said...

sy suke pic no 3 coz ada gitar...:)

Anonymous Best Blogger Tips said...

syg GP!!!!! thnx.... :)

Syafiqah Syuhada Mustafa Best Blogger Tips said...

rizal..nice la ur puisi :)

N-ta Mantan Preman Best Blogger Tips said...

gj adeq~ like the last pic~ haha.....puisi adeq mmg care! yeah! (^_^) keep it up!

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Azham Vosovic:
kamu juga...tp xde gmbar kamu mlm tu nk upload...kita duduk jau sgt kan? huhu..

Haziq Yaacob:
thanks ya

Seluar Terbang:
cant agree more

senydream:
yeke...ke sbb orgnye haha

Syafiqah Syuhada Mustafa:
thanks ya

N-ta Mantan Preman:
ahha..thanks abe..

Anon:
i know who u r..n i luv u too haha

aliefcmoi Best Blogger Tips said...

sahabat mmg penting... http://aliefcmoi.blogspot.com/

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

aliefcmoi:
yup..very important