Wednesday, January 12, 2011

--> Ketawa, then Lalai

salam


Hidup mesti ceria. Betul tu. Aku pun setuju tetapi ingat ye kawan-kawan, kita hidup bukan untuk cari keseronokan dunia semata-mata tetapi untuk beribadat kepadaNya juga. Bila aku ada masalah, kawan-kawan selalu cakap macam ni:

"Chill la...jangan tension sangat, ko keluar jalan mana-mana, hilang la beban tu nanti"

Aku setuju sangat. Bila dah keluar ramai-ramai, mesti akan ketawa tak ingat dunia. Aku takut bila aku ketawa terlalu banyak, aku lalai, lupa kepada Allah. Siapa la aku untuk lupakan Dia yang berkuasa.

Islam tak pernah melarang umatnya untuk bersuka ria namun ada batasannya. Aku rasa semua orang tahu perkara ni. Kan? Nak kata aku ni pandai tentang agama, masih banyak benda yang aku jahil.

Bila datang waktu usrah, kawan-kawan semua selalu kongsi pendapat dan buah fikiran yang mantap. Ada sekali tu ketua usrah bertanya,

"Ijai kalau ada masalah, Ijai pergi mana"

aku pun jawab,

"Keluar sorang merayau sini sana"

lepas tu dia pun pesan,

"Saya bukan nak kata cara Ijai salah, tetapi sebaik-baiknya fikir alternatif lain. Setiap orang ada cara tersendiri nak selesaikan masalah dan hilangkan tekanan, tetapi adalah lebih baik kita ke surau atau masjid dan memohon petunjuknya."

Aku sangat sentap bila pendapat dia. Apa pendapat korang?

Indahnya ciptaan Allah

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

12 Gossips/Comments:

muas Best Blogger Tips said...

erm, pada penadapat muas, setiap org ade caranya yg tersendiri,.kalu caranya salah WAJIB org tu ubah caranya, tapi cara ijai bagi muas xsalah,.kalau cara itu yg sesuai ngan jiwa ijai. tetapi ELOK juge sekali sekala mngunjungi rumah Allah tika ade masalah kerana Allah suka hmbaNya meminta minta padanya. =)

diamuslima Best Blogger Tips said...

humm btl2.. tp kadang2 kannnnn.. hummmm..

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Muas:
Yp tp sebaik-baiknya kujunglah rumah Allah kAN?
thanks 4 commenting

diamuslima:
kadang2 dan rizal harap2 pasti xakan pernah :)

Azham Vosovic Best Blogger Tips said...

Saya kalau tension slalu g Pavillion.. then duit mesti habis... masalah tak slesai gak... nanti kalau sy ada masalah nak buat pillow talk dgn Mr iGossip la...

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Azham:
Wahh g Pavi..beznye habiskan duit...nak jadikan hobi gak la..huhu...blehnye wat iGossip

apple damein Best Blogger Tips said...

ijai kawanku, pd ak kan, xsemestinya biler kter ada masalah kiter kua jln2 g mane2 or merayau doesn't mean kurang bagus kan..cm ak, berdoa dan meminta pentunjuk tuh mmg normal utk muslim so kinda elipted that verb in answering people question..sbb kiter da mmg serba maklum..yg law ade masalah kembali lah padaNya..kan2?

and, maybe sbb ijai jwb kua mrayau2 tuh la dy ckp cmtuh..aziz pown pnah jwb cmtuh, the same advise came..but when i switched the answer to jln2 kt boulders the garden..bacer2 buku..then dy ckp, bagus nyer..

so...ape2pown go ijai go!!! *tetibe

apple damein Best Blogger Tips said...

ijai kawanku, pd ak kan, xsemestinya biler kter ada masalah kiter kua jln2 g mane2 or merayau doesn't mean kurang bagus kan..cm ak, berdoa dan meminta petunjuk tuh mmg normal utk muslim. so kinda elipted that verb in answering people question..sbb kiter da mmg serba maklum..yg law ade masalah kembali lah padaNya..kan2?

and, maybe sbb ijai jwb kua mrayau2 tuh la dy ckp cmtuh..aziz pown pnah jwb cmtuh, the same advise came..but when i switched the answer to jln2 kt boulders the garden..bacer2 buku..then dy ckp, bagus nyer..

so...ape2pown go ijai go!!! *tetibe

apple damein Best Blogger Tips said...

ijai kawanku, pd ak kan, xsemestinya biler kter ada masalah kiter kua jln2 g mane2 or merayau doesn't mean kurang bagus kan..cm ak, berdoa dan meminta petunjuk tuh mmg normal utk muslim. so kinda elipted that verb in answering people question..sbb kiter da mmg serba maklum..yg law ade masalah kembali lah padaNya..kan2?

and, maybe sbb ijai jwb kua mrayau2 tuh la dy ckp cmtuh..aziz pown pnah jwb cmtuh, the same advise came..but when i switched the answer to jln2 kt boulders the garden..bacer2 buku..then dy ckp, bagus nyer..

so...ape2pown go ijai go!!! *tetibe

Miss Zati (^___^) Best Blogger Tips said...

rizal: zati rse x slh lau kuar jln2 tu... smtyme u need tyme 4 urself... in d'meantyme... bile kite sorg2.. scre x sedar... kite mhsbh diri kite... n yaa.. as many ppl said.. kembali kpd-NYA jln t'baik... bce mathurat... coz dlm tu byk doa2... dat's 1 way to make urself feel better + tenang... =)

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Aziz:
thanks..setuju sgt ngn pendapat kamu...wahh bagus bace buku..boleh jadi pndai

Miss Zati:
bace mathurat...betul..cant agree more..thanks

miss fatihah Best Blogger Tips said...

sebenarnya cr tu xslh. slagi mana xbawak keburukan.kalau merayau pegi tempat bkn2 mmg la xelok.kdg2 merayau pn akan bagi kita jln keluar drpd mslah. ms berjalan kita akan dpt tgk kebesaran tuhan jgk kn? dr situ kita akn mula fikir balik asal kjadian kita. :) igt blk jnji2 DIA . sy bkn baik sgt. cukupla kdg2 kita ada peringatan untuk dr sndr. dn sy kongsi bersama awk rizal :)

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

miss fatihah:
thanks ya..kerana berkongsi. betol sgt ape yg awk ckp tu..sy setuju