Wednesday, January 19, 2011

--> Puisi: Bersenda Di Meja Pagi

salam

Aku rasa setiap orang di dunia ni mesti breakfast kan? Ade ke yang tak breakfast? Mustahil la sebab walaupun seseorang tu sedang menjaga pemakanan, sarapan adalah yang paling penting...kan? Bagi pelajar-pelajar di kampus, hari-hari cuti macam ni selalu bangun bila matahari terpacak kat kepala, tapi bagi budak-budak apartment aku, kami selalu bangun awal...Tadi baru breakfast roti & nescafe & milo bersama.

Bangun pagi-pagi
Dulu waktu kecil ibu suruh gosok gigi
Dulu waktu kecil ummi suruh pergi mandi
Dulu waktu kecil emak suruh sarapan pagi

Bangun pagi-pagi
Sekarang aku berdiri sendiri, tiada ibu memantau di tepi
Sekarang aku hidup di perantauan, tiada ummi sebagai peneman
Sekarang aku tinggal berseorangan, tiada emak masakkan sarapan

Bangun pagi-pagi
Kawan sebagai penceria hidup, ibu pesan dakap kawan pabila terasa nak jatuh
Sahabat sebagai pembelah sunyi, ummi pesan peluk kawan pabila terasa sepi
Teman sebagai pemangkin ummah, emak pesan jalan bersama pabila terasa lemah

Bangun pagi-pagi
Kami sarapan pagi, bergelak ketawa tak henti-henti
Kami sarapan pagi setiap hari, ceria hidup tiada masa menyepi menyendiri
Kami sarapan pagi setiap hari di sini, terasa hidup penuh keceriaan diikat dengan tali silaturrahim

Aku sayang kamu semua. Kamu semua terbaik. Kepada semua pembaca, jadilah kawan sebagai peneman setia dan harapnya kamu semua dapat memupuk silaturrahim dan ukhwah yang kuat dan membina. Amin... 


Hope you get it...till then, that is how

iGossip

10 Gossips/Comments:

Miss Zati (^___^) Best Blogger Tips said...

wahhh... wat ak miss same my mama at fez... huhu.. but then.. rse terharu plak... dat's true... without frenz.. life is dull... bored... etc... =)

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Miss Zati (^___^):
hehe..yeke? kirenye poem sy ni berjaya ek? ehhe

FH Best Blogger Tips said...

bangun pagi pagi, tidur balik. haha

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

FH:
awk kena tukar habit awk tu...hehe

Azham Vosovic Best Blogger Tips said...

Hurm, seorang guru yang juga pandai berpuisi.. itu yang kita mahu!

Miss Zati (^___^) Best Blogger Tips said...

hehe... bleyh dikatekan b'jaye... tersentappp makkk... hahaha...

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Azham Vosovic:
ahha..statement yg klakar. mcm mne awk tahu sy bakal guru? hmmm

Miss Zati (^___^:
sentap mak? mcm ayt bapok je ahhaa

Madre Amor Best Blogger Tips said...

Allahumarzuqnii istiqaamah, aamiin.
Memang ada org. tak ambil sarapan
pagi esp. anak2 gadis.
Aahaaa.. Kat IPBA tu ada istilah
"Brunch kan?

Madre Amor Best Blogger Tips said...

.:: How to Love like a Muslim? ::..


Love freely like a petal blossoms into a red rose
Clouds cry with tears showering rain droplets
Smile to see those tear flow down to feed the ground
Ground bursts to life in fruity rainbow colours
Tender soft butter eyes glitter and soul enraptured
Heart presented into your hand express it's light into emotions
Petals on your lips to convey sweet words like chocolate
A sparkle in your eyes for the tears dropping down
Shrivel up closely in the moonlight of love
Sublime ecstasy of sparkled incandescence
Love according to the Sunnah of our Beloved
If the Angel of Death takes my soul remember

I dearly love you for the sake of Allah.

Author - Aaqib Ahmed

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Ummi:
yes,,budak2 prmpuan ske x breakfast..ada je istilah brunch tu...cool kan? ehhe