Wednesday, April 13, 2011

--> iSupport Ustaz Scan! a.k.a Kasyaf

as-salam

Apartment




























Kat tempat aku belajar ni ada seorang kasyaf. Ustaz ni baik sangat dan aku selalu borak-borak dengan dia. Aku tahu dia banyak tahu gerak-geri aku, benda-benda salah yang aku buat, dan macam-macam lagi. Aku sangat suka ustaz ni. Sebab apa? Dia baik, periang dan macam bapak aku dah bila dia bercakap.

Apa itu kasyaf?

Kasyaf dapat diartikan terbuka, yakni terbukanya tabir pemisah antara hamba denga Tuhan. Kasyaf juga berarti Allah membukakan bagi seseorang untuk dapat melihat apa yang tidak bisa dilihat oleh orang lain. Nak tahu lebih lanjut? 


Ada orang tak suka dia. Kenapa?

Aku tak tahu kenapa sesetengah ada orang yang tak suka dengan cara dia menegur. Bagi aku, cara dia tegur pelajar-pelajar adalah sangat baik dan sopan. Dia tak pernah nak mengaibkan siapa-siapa sebab sesekali dia tegur seseorang, dia selalunya panggil orang tersebut secara personal, bukan publicly. Aku pernah dengar seorang hamba Allah ni cakap macam ni,

"Orang tua tu tak boleh doh guna kelebihan dia sesuka hati. Siapa dia? Hidup kita, kita punya pasal la. Pehal pulak dia nak kecah-kecah" (Anonymous, 2010)

Aku kesian dengan orang yang macam ni. Dia tak sedar ke yang ustaz yang lebih mesra dengan panggilan Ustaz Scan tu cuba nak tolong dia untuk elakkan dia tersasar lebih jauh lagi? Tambah dia lagi, ustaz ni macam nak malukan dia. Kenapa pulak kan? Ustaz tu panggil dia secara personal dan orang lain tak tahu pun, dia yang cerita kat kitorang. Aku pun nasihat la dia sekadar yang mampu. Tapi apa yang dapat? Non hado! Kena cerca la aku.

Pandangan aku...

Ustaz memang baik. Ustaz tegur pelajar-pelajar dia tak sembahyang ke apa ke sebab dia sayang kan? Bukan nak mengaibkan atau apa-apa. Cuba bayangkan ustaz berdiam ja, ustaz juga yang akan dapat dosa sebab tidak menegur sesama muslim. Tetapi, lepas ustaz tegur makhluk yang sorang tu, melenting pulak dia kan? Adoyai...masyaAllah. Inilah manusia akhir zaman.

P/s: Aku rasa bertuah Allah kenalkan aku dengan Ustaz Scan ni. At least there is someone looking after me other than Allah S.W.T

Who is he? That's the secret I'll never tell.

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

14 Gossips/Comments:

Amalina Sulaiman Best Blogger Tips said...

haha! HIDUP USTAZ SCAN~ :)

alien Best Blogger Tips said...

yg melenting tu biasanya org yang tak berani terima kenyataan..
ye tak

Madre Amor Best Blogger Tips said...

owhh..hebatnya ustaz tu!Pandangan kasyaf ni biasanya taraf wali2, tapi rasa ummi dia cuma berfirasat je kot. Btw, sangat baik bila ada ustaz camtu kan?

Safwan IPBA Best Blogger Tips said...

I like this post! You were there at his sermon on Monday right ;) anyway, just ignore them dumbshits who won't listen...sbb ssorg pernah bgtahu aku, kalau org tu x ready untuk terima nasihat kite, cukuplah kita ingatkan die skali...doakan plak untuk die...

ustaz tu ada kelebihan bukan nk tnjuk2, tp die mmbantu je~

Miss Zati (^___^) Best Blogger Tips said...

yerp... sy pon ske ustaz scan... sgt pelik why there is certain ppl 'love' to elakkan diri when he/she meet him... huhu... :)

Rina AVAIL a.k.a cik betty Best Blogger Tips said...

oh ustaz tu dpt kelebihan tu sbb belajar atau mmg anugerah tuhan? best gak kalau dapat kenalan ngn dia kan..mungkin dia boleh nasihatkan akak yg x betol nih..

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Amalina Sulaiman:
InsyaAllah...semoga ustaz panjg umur

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

alien:
ye...mmg dia tak boleh terima kenyataan..

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Madre Amor:
Sangat baik...moga-moga dia dpt bimbing rizal

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Safwan IPBA:
Yup I was there...thanks 4 da visit senior

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Miss Zati (^___^):
Kan...? sangat2 pelik

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Rina AVAIL a.k.a cik betty:
Tak pasti la kak. Mungkin juga dia belajar...kalau kenal dengan dia mmg beri byk kelebihan

ASyraff Ryu Best Blogger Tips said...

aku suka perkataan kecah2 sebab dh lame tak dengar...ustaz scan memang baik,tp aku tak tahu mengapa sampai sekarang aku akan lari kalau nampak dia.entahlah

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

ASyraff Ryu:
Kenapa ek.? Rajin-rajin la sembang ngn ustaz...dia tak sihat