Sunday, December 5, 2010

--> kanak-kanak TERBIAR, mak bapak TAK GUNA!

salam

aku nak kongsi dengan kamu semua
satu cerita yang amat menyayat hati

*gambar sekadar hiasan

aku jalan-jalan di market
tujuan nak membeli ayam
then i was destined to meet this cute little boy
he was begging for money from me
i was like "eh kesiannye mane mak bapak dia?"

aku pun bagi la RM2
bukan main bercahaya muka budak tu
dia terus berlari riang ke kedai, membeli nasi lemak
aku pun pergi usha dia...mana tahu tak cukup duit
memang tak cukup

hati aku terdetik nak tanya
"mana mak? ayah?"
katanya, "tak ada...depa tinggal kami sorang-sorang..."

*renung-renungkan dan selamat beramal

sentap sangat aku dengar
patut la baju budak ni dah koyak barai
bau dia jangan tanya la...tapi nak buat macam mana
kesian sangat aku tengok...
geram pun ada!
"Tak guna punya mak bapak!"
aku maki la dalam hati

aku tanya "adik umur berapa?"
dia bagitahu "5 tahun"

aduhai...sanggup mak bapak dia tinggalkan dia
apa punya manusia la
otak mana letak?!!!
kalau budak ni kena culik? dagang? bunuh?

aku pun tak banyak masa
aku bagi RM10 suruh dia makan puas-puas
aku suruh pak cik kat kedai nasi lemak tu bawak budak tadi ke balai polis
kesian sangat...

*tomeynye diee...muah!

Nota ringkas: Anak merupakan anugerah terbesar selepas Islam & Iman...

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

7 Gossips/Comments:

Miss Zati (^___^) Best Blogger Tips said...

hampehnyer mak bapak... xde aty perut gaknyer... gram2...!! huhuhu....

mimtoge kiut miut Best Blogger Tips said...

u experienced this, rizal?.. siannye.... x tawu x nak ade anak, pakai la protection.. bongek tul la diorg....

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

Miss Zati: betol2...sanggup mereka berbuat sedemikian ye?

.:rizaL:. Best Blogger Tips said...

mimtoge yang prasan kiut lol: yes u r right! mcm2 jenama & perisa available skrg kan? huhu

Airil Azmei(Sky EagLe) Best Blogger Tips said...

gud!moge prbuatn yg bek dibalas bek..aq pown pena alami pnglmn yg sme cm ko..='C

AfiQ Best Blogger Tips said...

vodoh nye mak bapak.. sental ngan clorox je kepala diorg tu.. huhuh..

mera zati M.z Best Blogger Tips said...

aku tak tau la org jenis ape tak reti nak hargai anugerah Allah.. manusia akhir zaman~

anyways tabik ko ijai cukk!
you're da hero for today :)