Friday, July 13, 2012

--> iNews: Perkuburan Yahudi di Pulau Pinang

as-salam
Rizal Sadiman
Click over here to look for the history.

Berdasarkan penulisan blog seorang hamba Allah ini, terdapat beberapa komen yang dapat aku kongsi; Klik di sini untuk artikel berkenaan. Bagi aku, komen yang diberikan oleh para pembaca adalah bernas. Komen -komen di bawah ini diambil sepenuhnya daripada blog ini dan tiada tokok tambah. 
Rizal Sadiman
"Umum kita ketahui bahawa kita tidak mengiktiraf negara israelaknatullah, bukannya bangsa yahudi. Bangsa yahudi ada dimana-mana sahaja. Dan ada juga kelompok yang beragama judais dan boleh bertutur bahasa kita di ibu negara. Terus terang saya katakan, gaya dan isi tulisan Tuan kurang ilmu. Setahu saya Komuniti yahudi sudak lama menapak sebelum perang dunia lagi. Isu politik sama sekali tidak mahu saya sentuh"
Rizal Sadiman
"Rasulullah sendiri tak berdendam dengan yahudi, ingat tak kisah Rasulullah dengan pengemis yahudi buta? Rasulullah mendengar cacian dan fitnah yang dilempar yahudi buta tersebut tapi Rasulullah tak marah dan berdendam malah Rasulullah menyuapkan makanan kedalam mulut pengemis yahudi buta itu. Tapi selepas kewafatan Rasulullah, yahudi itu bersyahadah. Jadi maksud saya contohilah Rasulullah tak semua yahudi itu jahat, ada juga yang baik"
Rizal Sadiman
"Kenapa sekarang baru nak dijadikan isu? Saudara sendiri melawat tempat tersebut dan tengok sendiri catatan bila ianya diwujudkan. Masa Straits Settlement lagi. Dirasmikan sendiri oleh Gabenor Straits Settlement ketika itu pada 1805ad. Wujud ker UMNO dan BN pada waktu tu. Dah lahir ker Dato Onn dan Tunku pada masa tu? Kenapa memutarbelitkan fakta utk tujuan politik"
Rizal Sadiman
"Tanah kubur tu dah lama dah kat situ sejak 1805. UMNO pun belum wujud lagi. Orang Yahudi pun ada hak untuk dikuburkan bila dah mati. Kita membenci zionis bukannya yahudi secara keseluruhannya. Kerajaan yang memerintah perlu adil pada semua rakyatnya tak kira apa fahaman agama"

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

6 Gossips/Comments:

khairul akmal bin azman Best Blogger Tips said...

kata2 entry mudah madah dan bermakna!
keep it up bro!

Rizal Sadiman Best Blogger Tips said...

@khairul akmal bin azman thanks..insyaAllah I will

Khirol Azuddin Amir Noordin Best Blogger Tips said...

Ramai tak tahu, yang dimaksudkan yahudi zionis tu, asalnya bukan orang yang berdarah yahudi pun. semasa zaman kerajaan Byzantine, orang2nya berpindah masuk ke kawasan penempatan yahudi. di situ, diorang sendiri yg memperjuangkan patriotisma yahudi secara ekstrem. sebab tu ada pepatah, lebih yahudi dari yahudi. yahudi asalnya bukan mcm tu, tapi yang menganut yahudi tu jadi berlebih2an. fahaman zionis pulak memang bertujuan untuk menyesatkan org bukan dari 'bangsa' dia. sedangkan ada nabi yang dari keturunannya sendiri adalah bangsa israel.

apa salahnya pada waktu dulu, orang yahudi bertapak di negara ni? kemungkinan diorang dtg sini ntuk berniaga. apa zaman dulu org takleh berniaga ka? habis tu apa sebabnya ada keturunan skrg muka xda melayu pun? bcampur2 dah. jadi kalau orang dkt afrika nak salahkan kita orang melayu sbb ada yg btapak dkt sana, pun boleh jugak. apa, hny sebab bila disebut yahudi, semua orangnya sama? jd org melayu kalau disebut semuanya yang berbudi bahasa budaya kita tu, betul ka? ada ja melayu yg samseng tak hormat orang.

ramai orang cakap tanpa fakta, hanya sebab politik ja terus menerus nak menghentam orang lain.

keep up the good work.

Rizal Sadiman Best Blogger Tips said...

@Khirol Azuddin Amir Noordin Couldnt agree more..ur argument is solid.

Betul..terlalu ramai bercakap tnpa fakta, apa yg meyedihkan bila unsur politk lebih drpd fakta tu sendiri.

Thanks for sharing ur thoughts

Azham Vsvc Best Blogger Tips said...

Great sharing though....sbb tak pernah dgr psl perkuburan Yahudi kt Penang sbelum ni....

Rizal Sadiman Best Blogger Tips said...

@Azham Vsvc Thanks buddy. u should go there :)