Thursday, December 26, 2013

--> Motif Beli Buku Tapi Tak Baca?

as-salam
The Fault In Our Stars by John Green. Amazing book! Just Amazing!
Aku suka pergi MPH, Borders bla bla bla belek-belek buku, cium bau buku, lepas tu letak balik kat rak sebab mahal sangat. Tapi kadang-kadang aku terfikir jugak la kan, kempen amalan membaca dah banyak dijalankan. NILAM la, apa la. Dulu ada lagu, Membaca Gaya Wawasan. Siapa ingat lagi? Tapi, kenapa harga buku tak diturunkan? Aku tengok harga buku kat kedai kadang-kadang takut jugak. Boleh buat makan seminggu kot. Buku kat atas tu harganya RM36...tapi memang berbaloi la.

Beralih kepada topik utama, apakah motif anda beli buku yang banyak tapi tidak dibaca? Itukan membazir namanya. Baru-baru ni ada Big Bad Wolf, banyak la aku tengok orang berpusu-pusu bawak luggage bagai kehulu kehilir bertempuh bahu mencari buku. Yelah...murah kot. Tapi malangnya semua buku lama. Dah lari topik lagi. Jap, kenapa korang beli buku tapi tak baca? AKu ada beberapa teori di sini;

1. Nak feeling bookworm katanya.
2. Banyak sangat duit.
3. Ko pehal Rizal? Punya suka aku la.

So korang kategori yang mana?

For me, I always buy books that I will surely because it is a waste to keep them on the shelf as accessories. Books are not part of home decoration...aren't they?

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

8 Gossips/Comments:

zacky786 Best Blogger Tips said...

haha.. ~ sama la mcm den ..
beli je.. bila ada masa bru baca .. tu pn klw baca.. sllu ye ada masa tu buat bende len :P

iAmCekbolat Best Blogger Tips said...

hahaha saya pun sama ! beli buku then tak baca . tak sempat :(
tambah2 hjung2 thun ni . beli 2 prcuma 1 la . beli satu percuma satu la . adududu tapi tak baca . entah , sronok pegang n bau kot pstu simpan kt rak . cntik jugak . eheh

anizzah alli Best Blogger Tips said...

assalammualaikum. hi! just nak share that i love the book very much.. i mean the one in the photo.. the story is really amazing! siap nangis tak henti2 kot mse bace part Agustus meninggal tu.. sobs..

NIZAM Best Blogger Tips said...

Okey. terasa. buku yang beli masa dpt baucar buku taun lepas pun tak abes bc ag.

knape beli tp tak bc?sbb tetiba jumpe buku lagi best. atau tetiba rasa nk ulang baca buku lama [ni habit].

Rizal Sadiman Best Blogger Tips said...

@zacky786 hahahha xpe..lepas ni baca k

Rizal Sadiman Best Blogger Tips said...

@iAmCekbolat bau buku mmg sedap..lg sedap kalau dibaca

Rizal Sadiman Best Blogger Tips said...

@anizzah alli wasalam..kan..? i love that part too..

Rizal Sadiman Best Blogger Tips said...

@NIZAM ooppps! sory tau haha