Monday, February 28, 2011

--> Pemain Bola Sepak yang 'Romantik'

as-salam

Gol adalah segala-galanya dalam permainan bola sepak. Di saat bola disumbat ke dalam gol maka terjeritlah manusia daripada seluruh pelusuk alam. GOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bagi pemain bola sepak pula, saat-saat indah mereka bermula apabila gol dijaringkan. Mereka rasa bahagia dan romantik. lol

Oopps!

I'm old!

Please don't leave me

You are my heartthrob 

Hahaha...I can't stop laughing looking at these hillarious pictures. Okay, I know this post may sounds so gay but chill people, it means nothing other than joke. Rate this post if you like it!

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Puisi: Rindu Kamu

as-salam

Aku rindu akan seseorang yang amat istimewa. Aku yakin korang pun merinduinya juga. Walaupun kami tidak pernah menatap mata, namun kisah hidupnya cukup untuk membuat iman membara. Aku rindu...

Rindu
Memang aku rindu
Walau tidak sekalipun bertemu
Namun aku rindu

Rindu
Bertuah mereka yang dahulu
Dapat mereka ketemu denganmu
Namun aku rindu

Rindu
Pernahku terfikir akan wajah sucimu
Terhalang pandanganku kerana mustahil ku tahu
Namun aku rindu

Rindu
Aku rindu padamu
Ya Rasulullah
Tetap aku rindu

Rindu
Semoga dapatku bersama denganmu
Di dunia kekal di sana
Semoga kita bahagia

P/s: Baru lepas menghadiri perhimpunan sempena Maulidul Rasul peringkat IPG Kampus Bahasa Antarabangsa, Kuala Lumpur. Sambutan sangat meriah dengan bubur percuma. lol. Alhamdulillah, ramai yang hadir memeriahkannya. 

Muhammad S.A.W

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

Sunday, February 27, 2011

--> Puisi: I Am A Nerd

 as-salam

Aku belek-belek koleksi puisi aku dan aku terbaca puisi yang satu ini. Macam comel sangat. lol. Bukan apa, bila terkenangkan balik zaman sekolah, aku teringat kawan-kawan aku yang terlalu berusaha dalak pelajaran. Aku tak salahkan diorang semua, tetapi as a student, you have to study hard and at the same time be smart on  it. (I bet you've heard this before). Study bagai nak rak, masa untuk riadah tak ada, otak nak berkembang? hell no!

Mommy and daddy
My name is Tobby
I love you so much
We will forever be in touch

I go to school ya!
Carry my lunchbox as usual
I met my teacher Tannya!
We turn to the new syllabus

I’m on my way back home
I walk along the walking path alone
My mother holds my hand carefully
Because I’m afraid of the bully

I score straight A’s in exam
As usual, that’s who I am
I wear big bold frame sunglass
Everytime I go to the class
I’m totally live in a fabulous life

Oh ya! I’m wearing a tidy white cloth
Always argue the wrong facts I heard
I am a nerd

P/s: Korang nerd? Don't worry, you're not alone. 

Just for laugh

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Amal: Mahu Respon Anda

as-salam

Manusia lahir di atas dunia ini dibekalkan dengan fitrah. Disamping itu, manusia juga membawa nafsu dan keinginan yang selalu mewarnai corak kehidupan seseorang. Namun begitu, Allah SWT telah membimbing manusia dengan wahyu dan akal yang ada pada diri sendiri, sehingga segala godaan daripada syaitan dapat dihadapi dengan jiwa taqwa dan hati yang bersih.

Tidak semua jiwa mendapat hidayah dan bimbingan Allah, dan tidak semua jiwa mengetahui cara yang terbaik dalam mendekatkan diri dengan yang Maha Agung. Sehingga ramai yang tersesat ke lembah kebodohan dan kenistaan hidup yang berpanjangan. Sesungguhnya keteguhan jiwa itu dapat dicapai dengan aqidah yang kukuh, solat, zikir, doa, istighfar, dan ibadah-ibadah yang dianjurkan oleh Allah SWT untuk mengerjakannya.


Allah SWT berfirman, maksudnya:

"Maka bersabarlah kamu terhadap apa yang mereka katakan dan bertasbihlah sambil memuji Tuhan-Mu sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya. Dan bertasbihlah kamu kepadaNya di malam hari dan setiap selesai mengerjakan solat"

P/s: Pernah tak korang terima kutukan yang amat pedas sewaktu mahu mengerjakan perintah Allah yang Maha Kuasa? Diperli? Aku pernah dan ianya amat menyakitkan. Tetapi Alhamdulillah, aku berjaya bersabar kerana apa? Kerana sabar itu separuh daripada iman.

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

Saturday, February 26, 2011

--> Renaissance...Jatuhkan Empayar Islam

as-salam

In conjunction to the entry Have You Forgotten? / Adakah Kau Lupa?, I feel like sharing this interesting fact with all of you. Keluar sikit dari tajuk perbincangan, I can't close my eyes now and it's 2.10 in the morning. Allah...please make me sleep for a while.

Oh ya! Back to the topic.

Zaman Renaissance memang dahsyat. Ianya merupakan satu sempadan antara zaman kegelapan dan pencerahan di Eropah. Lahirnya ahli-ahli falsafah, pelukis, dan penulis yang bukan calang-calang kebijaksaannya. Plato, Michael Angelo, Leonardo DaVinci (kenal tak? ala...Monalisa tu hehedan ramai lagi. macam-macam statu dinaikkan dan sebahagian besarnya adalah arca manusia yang bogel. Mampu sangat kan? lol

During this era, they were left behind in term of politics, economy, and social. Baghdad was the only place to seek for the knowledge and most of the intelligent went there to get the whole idea what was exactly happening to the Muslims world. And of course, they took most of the knowledge and built up their legacy with different perspective. See what is happening to us today? We are using the knowledge which are so called their invention. 

Waktu kerajaan Abbasiyyah jatuh, ilmuan-ilmuan Eropah dah sedia untuk melancarkan fahaman baru yang mereka perolehi daripada tokoh-tokoh ilmuan Islam. Lepas itu, yang sekarang kita bangga-banggakan mereka sebenarnya adalah hak mutlak bijak pandai Islam yang terdahulu. Kita harus bangga tau! Zaman ini juga amat menekankan tentang hal-hal humanisme, semangat inkuiri (ingin tahu), indivudualisme dan pendidikan begitu diutamakan. Masalahnya waktu itu adalah keadaan empayar Islam yang amat kuat sehinggakan mereka lalai kerana sudah berada di takuk yang terlalu selesa.

We need to shift our paradigm people. Muslims throughout the world are working on getting back our superior time and we have to work on it as well. As stated in Al-Quran, Islam will win eventually but it doesn't mean it will come by itself - we have to make our move to get it. Islam is not a miracle religion that can rise by its own, it need us, the Muslims to lift up the spirit to the peak. There are so many things have been shifted wrongly by the Renaissance's warriors. Education and social are the apparent issue. For example, human right. They allow homosexual to get married. Yes, it is human right but still, we are not suppose to disobey the rules. Remember what happened to the people during Prophet Lut's time?  

P/s: Siapa la kita untuk bermadah berhelah...cheeewaaaahhh. Akan tetapi, semoga perkongsian ini membawa seribu makna. Allah itu maha berkuasa lagi tiada tandingannya. Tanpa cinta kita terhadapNya, Dia akan tetap di sana, namun tanpa cintaNya, kita adalah bagai layang-layang terputus talinya. Sekian.

Isn't this nice?

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Because I'm Stupid

as-salam

Pondering


Because I'm so stupid and such a fool
My eyes don't see nobody but you
Even though I know you love someone else
You could never know the pain that I felt

You probably never think of me at all
And I know we have no memories
But the one who really wants you is me
In the end only my tears will fall

I stay, you walk away
I stand back, watching you day by day
You can't see that I'm so in love with you
Like the wind you just fly right through

There are days when I just miss you so much
There are days when I just long for your touch
"I love you" somehow flies right off my lips and so

There are days when I see nothing but rain
There are days when I just feel so much pain
"I miss you" somehow flies right off my lips and so

Once again I'm left crying for you
Once again I'm left here missing for you
Baby I love you I'm waiting for you

You'll probably never have a dream of me
And I know I'm in love all alone
That's why we don't really have memories
In the end, I'll make them all on my own

Love's like a river of tears
That will flow whenever you're not here
Even though your heart will never be mine
It's enough just seeing you smile

Bye, bye, never say goodbye
Even though it's not me by your side
I need you, I just can't say it but I want you
I cannot stop wishing for you


Hope you get it...till then, that is how

iGossip

Friday, February 25, 2011

--> Have You Forgotten? / Adakah Kau Lupa?

as-salam

Korang fikir la betul-betul, selak sejarah Empayar Islam...Penat aku buat ni...

The move was started by Prophet Muhammad S.A.W in Mecca. For 13 years, he only manged to attract 313 +- (I couldn't remember the exact number). However, the 313 people were so great and their aqidah were extraordinary! We are so not comparable at all to them but we could be like them if we have the courage, faith, and hardwork.

In Madinah, the daqwah by Prophet Muhammad S.A.W and the other friends worked successfully. More than 120000 people reverted to Islam. Alhamdulillah. They finally realized about the true religion which is blessed by Allah - Islam. We should be grateful to Allah because we were born as Muslims. Compared to the Muslims those days, they went through lots of hardships, obstacles and excruciating pains and tortures in order to seek for the truth.

Khulafa Ur-Rasyiddin - Saidina Abu Bakar, Saidina Umar Al-Khattab, Saidina Uthman Affan and Saidina Ali bin Abi Talib. They are the legend in the history of Empire of Islam. There are so many interesting  histories during this empire. You can bing them.

Muawiyyah was the responsible individual to start the era of Ummaiyyah. He was the khalifah during this time and he put on great effort in spreading the knowledge about Islam to the entire world. Kabul, Spain and Multan were among the countries they managed to conquer. 

Bani Abbasiyyah. Empire of Islam were on top and all other small empires were at stake to tumble. Baghdad was opened and it was famous for the sources of knowledge. More and more people were attracted to come to Baghdad to learn the new knowledge regarding medical especially (Do you know ibn Sina?). There were more that half of million books available that time. The algebra (if you still remember Math) was criticality designed by Al-Khawarizmi. Mongol armies destroyed Baghdad and all books were used to make bridge and so, the knowledge gone.

During the empire of Turki Uthmaniyyah, Constantinople (today known as Istanbul) was taken over by Sultan Muhammad Al-Fatih. You should know more about him because he was the person Prophet Muhammad mentioned in one of the hadiths. Dialah sebaik-baik raja dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera. The story behind his success are incredibly interesting! Bing it people.

Adakah kau lupa
Kita pernah berjaya
Adakah kau lupa
Kita pernah berkuasa

Memayungi dua pertiga dunia
Merentas benua melayar samudera
Keimanan juga ketaqwaan
Rahsia mereka capai kejayaan

Bangunlah wahai anak bangsa
Kita bina kekuatan jiwa
Tempuh rintangan perjuangan

Gemilang generasi yang silam
Membawa arus perubahan
Keihlasan hati dan nurani
Ketulusan jiwa mereka berjuang

Sejarah telah mengajar kita
Budaya Islam di serata dunia
Membina tamadun berjaya
Merubah mengangkat maruah

P/s: Nantikan lebih banyak cerita mengenai sejarah Islam...InsyaAllah...Semoga perkongsian ini dapat memberi ikhtibar kepada kita semua. And of course enything bad comes from me and all the good ones come from Allah.



Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Puisi: Maafkan Aku

as-salam

Pernah tak korang kecewakan orang yang ambil berat tentang korang. Aku pernah. Bila kita dalam sedih, dia ada jalan untuk gembirakan aku, tapi bila dia sedih, aku buntu nak kembalikan kecerian dia. Jahat ke aku? Aku bukan seorang yang baik? Mungkin.

Maafkan aku
Aku tidak memahami
Kerana aku cacat kendiri

Maafkan aku
Kadang kala aku terlebih bersenda
Tanpa mengira keadaan kau sama

Maafkan aku
Aku tidak sempurna
Akal tidak seberapa

Maafkan aku
Tidak mampu membuat kau ketawa
Tidak mampu berfikir sejenak

Maafkan aku
Tolong maafkan aku
Puisi ini aku merayu

Maafkan aku
Atas kelemahan diri
Tanpa sensitiviti, tidak mengerti

Maafkan aku
Ketika aku sedih, kau sedar, kau mengeluh
Taktala kau hiba, aku hanya mampu berpeluk tubuh

Aku rasa aku jahat sangat. Bukan jahat dari segi perbuatan tetapi jahat dari segi persahabatan. Kepada individu yang terlibat, aku mohon maaf kerana tak dapat membantu. Aku bodoh. Tidak tahu mengenang jasa.

Maafkan aku

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

Tuesday, February 22, 2011

--> Puisi: Bisakah? Bolehkah?

as-salam

We hate people around us! We tend to get angry with their mishaps! But...

Bisakah aku hidup
Tanpa kamu di sisi
Bisakah aku mati
Meninggalkanmu di tepi

Bolehkan aku berjaya
Tanpa kamu insan istimewa
Akankah aku gagal
Dengan kail panjang sejengkal

Mungkinkah aku berkawan
Tanpa kamu di bahuku teman
Mungkin tidak aku bernafas
Kerana kau punya kerja keras

Aku insan yang sederhana
Tidak mengenal erti cinta
Kerana aku seorang papa
Yang miskin rupa dan harta

Aku hidup sebatang padi
Benamkan diri di dalam lumpur
Dan aku punya harga diri
Yang tidak akan mati di medan tempur

We will appreciate them when they're gone. Renung-renungkan dan selamat beramal.

Hope you get it..till then, that is how

iGossip

--> Weird Pictures / Gambar-gambar Pelik

as-salam

As usual, I love to surf the net and find funny pictures from any website. Today I found a few weird and unique stuffs to show you readers. So, without wasting any time...


Ok...I love cats and this type is one of my preferences. It looks like Garfield and of course the fur part attracts me in major.  However, I still put Sphinx as my top choice because it has been proven that Sphinx is the most loyal breed among cats' families.


Imagine if there are roses size this big and high. I'm sure girls love this photo very much since it has the resemblance with feminine sense. 


This is totally weird. I was in dilemma about putting it in this entry but my heart told me to. It may bring small controversy (as if la kan?) but I don't care. lol. These are chilies and it took me minutes to actually digest and thinking about the fact that 'this shape' is exist. lol


This is definitely a Photoshop work. lol. I can't figure out the reason for people to hate this small boy because he seems nice and friendly. Poor Justin Bieber - Crowd loves you and they hate you as well. LoveHate Vosovic may have something to talk about?


PikaaaaaaaaaaaaaaaaCHU!!!!!!!!!!!! Aiyak! Hangus sudah tekena renjatan elektrik. lol. This cat looks damn cute even with the painting on. Don't you think so? But, look at its face. This adorable kitten hates it I think. 

So people, hopefully you give me great rating for this entry. lol Drop your comments down there. Better be sure they are komen yang membina. haha

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

Monday, February 21, 2011

--> Punca Sebenar Air Asia Terhempas

as-salam

Kuala Lumpur: Sebuah kapal terbang Milik Air Asia Sdn. Bhd baru-baru ini dikhabarkan terhempas teruk sewaktu penerbangan berjalan dengan lancarnya. Kemalangan yang mengakibatkan semua penumpang, juruterbang serta pramugari dan pramugara menerjah maut itu dipercayai tiada kena mengena dengan isu kegagalan jururterbang mengawal pernerbangan mahupun isu berkaitan rasuah. Ianya berpunca daripada serangan makhluk angkasa yang hanya mahu dikenali sebagai The Great Atom.

Setelah disiasat oleh pihak yang bertanggungjwab, terdapat beberapa faktor yang mendorong makhluk angkasa lepas itu untuk menyerang penerbangan lancar tersebut. Antaranya adalah zon penerbangan yang terlalu tinggi oleh juruterbang dan keganasan angkasa yang berpunca daripada peperangan galaksi yang kian meruncing. Salah seorang mangsa, iaitu juruterbang itu sendiri dikhabarkan tidak mengikut perancangan asal penerbangan yang dianjurkan oleh syarikat penerbangan tersebut. Mungkin beliau terlupa akan kata-kata pepatah Melayu, biar lambat asal selamat. Namun, masa tidak boleh diundur da ianya sudah terlambat untuk dikesalkan.

Orang ramai yang berada di tempat kejadiaan dikatakan masih lagi berada dalam ketakutan dan ada juga yang mengalami histeria kuat. Akibat daripada itu, Hospital Besar Kuala Lumpur (HKL) telah dibanjiri oleh saudara mara mangsa trauma bagi mendapatkan kisah sebenar. 

"Kami datang ke sini demi mendapatkan buah mulut daripada sumber pertama sendiri mengenai kecelakaan tersebut" ujar Salleh bin. Yaakob iaitu bapa kepada salah seorang pejalan kaki yang berada di tempat kejadian.

Mayat-mayat yang bergelimpangan masih belum dapat dikenal pasti gerangannya akibat kehangusan yang terlampau. Pakar-pakar forensik diberitakan menghadapi kesukaran bagi mengenal pasti identiti mangsa. Salah satu faktornya adalah desakan daripada waris mayat itu sendiri yang menginginkan pengesahan segera daripada pihak forensik Malaysia.

"Meraka sepatutnya profesional. Buat kerja senang macam ini pun lembab!" Kata salah seorang bapa mangsa pramugari. Walaubagaimanapun, tiada setitik pun air mata jatuh di pipinya ketika memberi kenyataan. 

Kerajaan Malaysia kini berhadapan masalah besar dengan kerajaan Jepun rentetan isu ini. Menteri Luar Malaysia tidak dapat memberi apa-apa komen akibat daripada kehibaan beliau mengenai kes tertera. Namun, dipercayai bahawa ianya ada bersangkutan dengan kelemahan kerajaan negara berkenaan dalam usaha membanteras makhluk angkasa daripada menyerang Bumi. Ultraman juga tidak dapat menghurai lanjut mengenai hal ini kerana iainya berlaku di luar kawalan dan jangkaan beliau.

"Saya juga ada life kot. Tak dapat la nak jaga bumi setiap hari. Anda semua tidak adil! Terlalu sengang menunding jari kepada pihak yang tidak bersalah!" kata Doresushi Suneozuka iaitu Ultraman buat ketika ini. 

Sekian, berita paparan iGossip untuk TV 42 inci. 

Sumber: igossiprizal.blogspot.com

p/s: Cerita di atas adalah rekaan imaginasi saya sahaja. Terima kasih.

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Chemistry to Build Friendship

as-salam

I'd never believe in self-pity and first sight love but I've always trust friendship bonding. In order to make friends, chemistry is the most significant measurement. The same thing goes for the love making process where you need the same medium to ensure that the love is successful. 

Chemistry: Basically refers to the relationship between to people where they have so many great things in common. For instances, favourite singer, movies, education sense and stuffs.

I can have chemistry with many people but recently I found an amazing chemistry with one of my seniors. We share the same favourite TV series, singer and so many more. It was unexpected like seriously it wasn't even in the 'lesson plan'. lol. After got back from surau, I asked him to have some drink and talk. We didn't have any issue to raise and out of the blue I started the conversation regarding Glee (An American series). Luckily, the conversation went smoothly and interesting as the topic began to go into the deep. Entertainment does have a huge impact on teenagers' life and yeah it helped to boost the conversation mood. 

Chuck Bass? Blair Waldorf? Woooooooo! Such a wonderful combination! We love them very much. This may sound queer to some of you but yeah, its fun. Oh ya! talking about common thing, GREAT PEOPLE THINK ALIKE (Anon, 2011). We have the same round neck t-shirt as well (It's Batman people!). What a coincident ha?

Who's that person? Thats the secret I'll never tell but he's certainly not an elite from Manhattan. lol.

This is not the chemistry I'm talking lol

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Greatest Tattoos All Over The World

as-salam



Wiki says, a tattoo is a marking made by inserting indelible ink into the dermis layer of the skin to change the pigment for decorative or other reasons. Whatever~


Both look real! These are soooooo amazing. I first thought they were fleshes of human bodies but it turned to be tattoos that were amazingly drawn by artist. He must has a great talent though. 

However for Muslims, you are strictly prohibited to draw tattoo on your skin. HARAM! Don't ever try this at home! lol. 

I've seen piercing on my friends' body parts like umbilical, tongue and etc but they didn't amaze me like this stuff does. I can't imagine myself to have tattoos all over my body. I'll be dragged to hell if I do. 







Hope you get it...till then, that is how

iGossip

Sunday, February 20, 2011

--> iPuisi: Orang Tua

as-salam

Korang masih ada ibu bapa? Aku pun ada. Pesanan aku, hargai mereka. Terima kasih.

Membebel, mebebel
Itu kerja kau setiap masa
Tetapi itu suratan takdir
Siapa aku untuk berkata

Berpeluh, berpeluh
Kau memang tabah
Kau bekerja tanpa mengeluh
Tidak rebah, tak pernah mengalah

Bekerja, bekerja
Itu sahaja yang kau tahu
Penat lelah tidak kau endah
Memastikan aku dapat menyusu

Goreng, goreng
Kau memang pakar
Sekali melenting
Pinggan mangkuk terbang keluar

Indah, indah
Hidupku semakin ceria
Kaulah segalanya aku bermula
Kemudi bahtera lautan bahagia

Kaya, kaya
Aku sudah bekerja
Kau goyang kaki di rumah
Duit masuk akhir bulan tiba

Terima kasih, terima kasih
Aku tidak dapat menahan
Kau menghadap-nya aku sedih
Semoga dibalas semua yang kau bekalkan

Why I wrote this poem? Because I've read so many news regarding old parents who've been dumped by their children. What a pity. People, you could never tell the hard time they went true just to feed you and keep you surviving.

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Faceblog? Check This Out!

as-salam


Tujuan faceblog diwujudkan ialah atas dasar untuk mengumpul dan membina satu komuniti blogger khususnya di seluruh malaysia dan dunia amnya. Marilah kita bersatu dan berkerjasama dalam membantu rakan-rakan blogger kita di seluruh malaysia. Seperti facebook, kami juga mempunyai tujuan yang sama iaitu menjalinkan hubungan yang lebih erat antara para blogger di seluruh malaysia selaras dengan tema yang kami gunakan iaitu seakan-akan tema facebook. Sertailah kami dan bersama kita memeriahkan dunia blog malaysia.
Terima kasih.

Check this link out! Faceblog

--> Jom sertai komuniti terbaru anda!

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

--> Kenali Diri Anda Melalui Cara Kentut

as-salam

Entry kali ini mungkin kedengaran kelakar dan sememangnya kelakar pun. Cara kentut kat dunia ni ada macam-macam. Kuat, perlahan, sederhana dan malu-malu pun ada juga. lol Jom tengok siapakah anda!

1. Kentut yang kuat macam bom atom
* Seorang yang berkeyakinan tinggi. 
* Seorang yang peramah.
* Tidak segan silu

2. Kentut yang perlahan ala-ala malu-malu kucing
* Tahap keyakinan diri yang kurang
* Tidak suka bergaul
* Pemalu yang amat sangat
* Suka berahsia

3. Kentut perlahan tetapi berbau yang amat
* Seorang yang misteri
* Sukar didekati
* Pentingkan diri sendiri

4. Kentut perlahan dan cepat-cepat cakap "Siapa yang kentut tu?"
* Suka salahkan orang lain
* Amatlah sadis
* Sukar menerima kesalahan diri sendiri

5. Kentut kuat dan berbau
* Suka buat kerja bodoh
* Slumber tak kena tempat
* Perasan hot

6. Bila nak kentut akan pura-pura ke tandas
* Sangat tak berkeyakinan
* Berahsia juga kadang-kadang
* Pelik

Haha. Sekarang semua dah tahu tentang diri masing-masing. Aku harap korang bermuhasabah diri. Aku kategori yang mana? Hissh! That's the secret I'll never tell.

Just for laugh

Hope you get it...till then, that is how

iGossip

Saturday, February 19, 2011

--> Islam: Hidup Bukan Sekali

as-salam

Islam: Konsep Yang Disalah Anggap

Apa tu? Bunyi macam serius ja. Entry kali ni aku rasa amat menarik, mengenai konsep Islam yang ramai manusia sekarang salah tafsir atau anggap. Ianya mengenai hidup dan mati.

Kata orang, "Hidup hanya sekali, jadi...buatlah apa saja yang kita nak sementara kita masih hidup"

Namun, kebenarannya ialah, "Mati adalah sekali dan hidup adalah dua kali (sementara dan kekal abadi)"

Aku dengar banyak kawan-kawan aku asyik cakap, 
"Rizal, kita hidup sekali je, kau buat la apa yang kau nak. Ini la masa nak enjoy" Tetttt! Korang semua salah. Kita hidup di Bumi yang tidak kekal ini sekali dan mati juga sekali. Tetapi, kita akan dibangkitkan lagi pada hari kiamat untuk perhitungan. Waktu itulah bermulanya "the new beginning". Syurga atau Neraka, tepuk dada, tanya selera.

Hidup di dunia ini merupakan jambatan ke kehidupan di akhirat yang kekal. Waktu ini la kita nak cari bekalan secukup-cukupnya sebelum nyawa kita dicabut dan soalan "Marobbuka" mula ditanya. 

Entry kali ini sekadar pesanan buat semua kawan-kawan dan tiada unsur-unsur sindiran. Maafla kalau ada pembaca yang terasa. So people, shift your way of thinking. 

Hidup tidak selalunya indah
Langit tidak selalunya cerah
Hadapi setiap ujian dengan tabah

Latakhauf wa Latahzan (janganlah kamu takut dan janganlah bersedih)
Innallaha Ma'ana (Sesunggunhnya Allah bersama kita)

Thanks ILUVISLAM for this lovely picture

Hope you get it...till then, that is how

iGossip